Event-baseret design vil blive en central komponent
i forretningsarkitekturen og i it, fordi det giver muligheder for at
understøtte dynamiske og mangesidet forretningsprocesser. Event vil
komplementer ikke udskifte services i en serviceorienteret arkitektur.
Det er gennem en kombination af serviceorientering og eventbaseret, at
virksomheden vil opnå den ønskede behændighed.
Virksomheder må forberede sig på, at alle typer
af applikationer vil udsende en kontinuer strøm af beskeder, hver
gang der sker en væsentlig aktivitet. Gartner beskriver en situation,
hvor der udover disse strømme af hændelser også vil være muligt
rutinemæssigt at skanne dokumenter, filer og beskeder, der strømmer
gennem virksomhedens netværk, for meningsfyldt information. At der
vil være opstillede strategisk placerede sensorer, der observerer
hændelser, der sker i den fysiske verden udenfor it. Alle disse
hændelser vil blive opsamlet og der vil være adgang til disse
informationer for mennesker og for maskiner, der begge kan reagere
hensigtsmæssigt baseret på mønstre i disse hændelser.
Formålet for både SOA og EDA er at kombinere
multiple moduler til store distribuerede applikationer, ved at
separere interfacedefinitionen eller hændelsesbeskrivelsen fra
software implementeringen.
En serviceorienteret og eventbaseret applikation
er forskellige på den måde, de strukturerer relationerne mellem
modulerne, hvilket gør dem brugbare til forskellige formål. Services
skal bruges, når forretningsproblemet, der skal løses, kræver en
anmod/svar relation, hvor klientmodulet får nogle svar -
øjeblikkeligt eller forsinket - fra en underordnet procedure, før
det kan afslutte dets arbejde.
EDA er bedre egnet til at bygge autonome
forretningskomponenter, som opererer uafhængigt. Virksomheder bør
bruge hændelser til applikationer hvor multiple behandlingsstrømme
kan eksekveres samtidigt; hvor timingen af hændelsen, såsom
begyndelse og afslutning af et trin er uforudsigeligt, eller ankomsten
af yderligere eksternt input er uforudsigeligt; eller der er behov for
dynamisk at tilføje, afbryde eller modificere procestrin uden at ændre
andre kørende moduler. EDA forøger også forståelsen for, hvad der
sker i en forretningsproces.
Applikationsudviklere har traditionelt ikke set
et behov for øjeblikkeligt at transmittere en hændelsesbesked for
hver ændring af tilstand bare for at forøge synligheden af processen
eller accelerere aktiviteterne hos andre forretningsenheder eller
applikationer. Men den teknologiske udvikling både i form at
hurtigere, billigere og mere stabile netværk samt den generelle
tilgængelighed af nye teknologier såsom radio-frequency
identification mærkater (RFID), gør det praktisk at opsamle og
udsende hændelsesinformation mere bredt end tidligere.
Serviceorientering og eventhåndtering bør ikke betragtes som to separate koncepter
Applikationsudviklere har traditionelt ikke set
et behov for øjeblikkeligt at transmittere en hændelsesbesked for
hver ændring af tilstand bare for at forøge synligheden af processen
eller accelerere aktiviteterne hos andre forretningsenheder eller
applikationer. Men den teknologiske udvikling både i form at
hurtigere, billigere og mere stabile netværk samt den generelle
tilgængelighed af nye teknologier såsom radio-frequency
identification mærkater (RFID), gør det praktisk at opsamle og
udsende hændelsesinformation mere bredt end tidligere.
Der er finansielle og strategiske fordele ved at implementere hændelses-baserede forretningsprocesser, fordi de nedarver den hændelsesbaserede natur af mange aspekter i den virkelige verden.
Event Driven Architecture tilbyder yderligere værdi til eksisterende it-systemer ved at åbenbare tidligere gemte hændelser, der kan udløse værdifulde, tværgående forretningsprocesser i reel tid.
Serviceorientering og eventhåndtering bør ikke betragtes som to separate koncepter, men mere som en måde at tilvejebringe værdi til organisationen under en samlet SOA-banner.
Forretningen opnår bedre indsigt gennem serviceorienterede hændelser
En hændelsesbaseret integrationsstrategi kan levere konsistent information hurtigt på tværs af virksomheden. Ofte er hændelsesdrevet integration den eneste måde at sikre konsistens, da mange hændelser kun giver mening, hvis de er opfanget præcis på det tidspunkt, hvor de skete. I mange virksomheder sker der større forsinkelser mellem, at en hændelse sker, og den er blevet identificeret af afdelingen, der skal håndtere den. Afhængig af hændelsestypen og dens vigtighed kan værdien af en hændelse formindskes proportionalt med den tid, der er gået, siden den skete. For visse hændelser er alt andet end øjeblikkelig behandling uacceptabel. For andre kan timer eller dage passere uden væsentlig forringelse af forretningsværdien. Hændelsesbaseret integration er essentiel for den første og kan repræsentere interessante, nye forretningsmuligheder for den sidste. Hændelsesbaseret integration skal derfor fokusere på hurtigt at få informationen, der beskriver hændelsen, hen til modtageren. Det skal ske så hurtigt, at værdien af hændelsen ikke degraderes.
Blog indlæg
SOA, BPM og Event-driven arkitektur