SOA er virksomhedens måde at normalisere
it-systemer for at gøre dem lettere at dele, mere dynamiske og
lettere at integrere. Web 2.0 er lig dette, men mere rettet mod den
enkelte person og det sociale koncept, hvilket også inkluderer måden
til at gøre applikationer til platforme der kan genbruges, deles og
sammenstilles. Hvor SOA omhandler sammensatte applikationer bruger
Web 2.0 et lignende koncept kaldet Mashups.
SOA er teknisk mere komplekst og har mere
overordnede koncepter såsom orkestrering, mens Web 2.0 har sociale-,
præsentationsmæssige-, ad hoc organisering- og samarbejdende
aspekter, som SOA ikke adresserer.
Det betyder at SOA og Web 2.0 i praksis
komplementerer hinanden.
I Web 2.0 er netværket platformen, der
udspændes til alle enheder forbundet med netværket. Web 2.0
applikationer leverer software som en konstant opdateret service,
der bliver bedre jo flere personer, der bruger det. Web
2.0-løsninger bruger og kombinere data fra multipel kilder, inklusiv
fra individuelle brugere, mens det tilbyder dets egne data og
services på en måde, som tillader det at blive anvendt og kombineret
af andre. Der opnås en netværkseffekt
gennem deltagelse af mange personer. Formålet er ikke at vise en
side for en bruger, men at kunne indgå i en samlet værdi for
brugeren.
Web 2.0 løsninger udnytter den samlede viden på
internettet. Et aspekt af muligheden for at opnå en
konkurrencemæssig fordel er, i hvor høj grad brugerne tilføjer egne
data, til det man leverer. Brugerne skal involveres både implicit og
eksplicit i at tilføre værdi til ens applikation. Amazon.com har
f.eks. gjort meget ud af brugerinvolvering og invitere dem til at
deltage på næsten hver eneste side. Amazon.com bruger denne
brugeraktivitet til at levere bedre søgeresultater.
Det vil kun være en lille procentdel af ens
brugere, der gider besvære sig med at tilføje værdi til ens løsning.
Løsningen skal derfor per default opsamle brugerdata som en
sideeffekt af brugen af applikationen. Open Source software
projekter udnytter f.eks. at brugere, mens de forfølger deres egne
selviske interesser, bygger fælles værdier som et automatisk
biprodukt. Projekter såsom Linux, Apache og Perl har en lille kerne,
veldefinerede udvidelse mekanismer og en tilgang der tillader enhver
at tilføje komponenter, der opfører sig ordentlig og derved vokser
de ydre lag af løget.
Værdien af en Web 2.0 applikation afhænger af,
om den giver mulighed for at kombinere de rette data for brugerens
skiftende behov. Kapløbet om at eje visse klasser af kernedata er
derfor begyndt. Geografiske placeringer, identiteter, kalender over
offentlige arrangementer, produktidentifikation er eksempler på
disse. Hvis der er væsentlige omkostninger forbundet med at
producere data, kan det give mulighed for at være den eneste
leverandør af disse data. Vinderen kan også blive den virksomhed,
der først opnår en kritisk masse via bruger-informationsopsamling og
formår at danne en værdifuld service ud fra disse opsamlede data.
Web 2.0 applikationer er bygget af et netværk
af samarbejdende services. Det er derfor nødvendigt at opbygge sine
services løst koblet og derved gøre det let for andre at bygge
videre på og tilføje ekstra værdi, samt selv udnytte data-services
fra andre i egne services. Udnyt syndikering, hvor data sendes ud,
uden man har kontrol over, hvad der sker, når data kommer til den
anden ende i forbindelsen.
Udstilling af løst koblede services, vil give
mulighed for innovation ved at sammenstille services på nye eller
effektive måder, der giver værdi for brugerne.

Blog indlæg
Software på internettet leveres som en service
Web 2.0 checkliste
Web 2.0 og netværkseffekten
Data giver konkurrencemæssig fordel
Web 2.0 og generation Y
Web 2.0, SOA og Long Tail filosofien