SOA er virksomhedens måde at normalisere
it-systemer for at gøre dem lettere at dele, mere dynamiske og
lettere at integrere. Web 2.0 er lig dette, men mere rettet mod den
enkelte person og det sociale koncept, hvilket også inkluderer måden
til at gøre applikationer til platforme der kan genbruges, deles og
sammenstilles. Hvor SOA omhandler sammensatte applikationer bruger
Web 2.0 et lignende koncept kaldet Mashups.
SOA er teknisk mere komplekst og har mere
overordnede koncepter såsom orkestrering, mens Web 2.0 har sociale-,
præsentationsmæssige-, ad hoc organisering- og samarbejdende
aspekter, som SOA ikke adresserer.
Det betyder at SOA og Web 2.0 i praksis
komplementerer hinanden.
I Web 2.0 er netværket platformen, der
udspændes til alle enheder forbundet med netværket. Web 2.0
applikationer leverer software som en konstant opdateret service,
der bliver bedre jo flere personer, der bruger det. Web
2.0-løsninger bruger og kombinere data fra multipel kilder, inklusiv
fra individuelle brugere, mens det tilbyder dets egne data og
services på en måde, som tillader det at blive anvendt og kombineret
af andre. Der opnås en netværkseffekt
gennem deltagelse af mange personer. Formålet er ikke at vise en
side for en bruger, men at kunne indgå i en samlet værdi for
brugeren.
Web 2.0 løsninger udnytter den samlede viden på
internettet. Et aspekt af muligheden for at opnå en
konkurrencemæssig fordel er, i hvor høj grad brugerne tilføjer egne
data, til det man leverer. Brugerne skal involveres både implicit og
eksplicit i at tilføre værdi til ens applikation. Amazon.com har
f.eks. gjort meget ud af brugerinvolvering og invitere dem til at
deltage på næsten hver eneste side. Amazon.com bruger denne
brugeraktivitet til at levere bedre søgeresultater.
Det vil kun være en lille procentdel af ens
brugere, der gider besvære sig med at tilføje værdi til ens løsning.
Løsningen skal derfor per default opsamle brugerdata som en
sideeffekt af brugen af applikationen. Open Source software
projekter udnytter f.eks. at brugere, mens de forfølger deres egne
selviske interesser, bygger fælles værdier som et automatisk
biprodukt. Projekter såsom Linux, Apache og Perl har en lille kerne,
veldefinerede udvidelse mekanismer og en tilgang der tillader enhver
at tilføje komponenter, der opfører sig ordentlig og derved vokser
de ydre lag af løget.
Værdien af en Web 2.0 applikation afhænger af,
om den giver mulighed for at kombinere de rette data for brugerens
skiftende behov. Kapløbet om at eje visse klasser af kernedata er
derfor begyndt. Geografiske placeringer, identiteter, kalender over
offentlige arrangementer, produktidentifikation er eksempler på
disse. Hvis der er væsentlige omkostninger forbundet med at
producere data, kan det give mulighed for at være den eneste
leverandør af disse data. Vinderen kan også blive den virksomhed,
der først opnår en kritisk masse via bruger-informationsopsamling og
formår at danne en værdifuld service ud fra disse opsamlede data.
Web 2.0 applikationer er bygget af et netværk
af samarbejdende services. Det er derfor nødvendigt at opbygge sine
services løst koblet og derved gøre det let for andre at bygge
videre på og tilføje ekstra værdi, samt selv udnytte data-services
fra andre i egne services. Udnyt syndikering, hvor data sendes ud,
uden man har kontrol over, hvad der sker, når data kommer til den
anden ende i forbindelsen.
Udstilling af løst koblede services, vil give
mulighed for innovation ved at sammenstille services på nye eller
effektive måder, der giver værdi for brugerne.
Software på internettet leveres som en service
Software på internettet leveres som en service ikke som et produkt. Nye funktioner skal derfor ikke pakkes sammen i enkeltstående releases, men i stedet tilføjes kontinuert, som en del af den normale brugeroplevelse. Brugerne vil fungere som reel-tids-testere og det er nødvendigt at kunne overvåge servicen, så man ved, hvordan brugerne anvender den nye funktion. F.eks. vil http://360.yahoo.com/ og Goggles GMail fortsætte med at være i beta i lang tid.
Web applikationers opdateringsfrekvens, vil være radikalt anderledes end det vi kender fra PCer og klient-servere, som kræver at alle opgraderer deres computermiljø hvert andet eller tredje år.
Software på internettet vil ikke blive solgt som en software-pakke, men leveret som en service, hvor kunden betaler direkte eller indirekte, for brugen af servicen. Der er ingen planlagte software release, kun konstante forbedringer. Ingen licensiering eller salg kun brug. Softwaren skal ikke distribueres kun bruges. Ingen portering til forskellige platforme, så kunden kan køre softwaren på dets eget udstyr,
I fremtiden vil vi se flere opgør mellem to forskellige forretningsmodeller. På den ene side enkelte software leverandører, der med en stor installeret base, tæt integreret operativsystem og API’er får kontrol over programmeringsparadigmet og på den anden side et system uden ejere, bundet sammen af et antal protokoller, åbne standarder og aftaler om samarbejde.
Web 2.0 og netværkseffekten
Web 2.0 er netværket platformen, der udspændes
til alle enheder forbundet med netværket. Web 2.0 applikationer
leverer software som en konstant opdateret service, der bliver bedre
jo flere personer, der bruger det. Web 2.0-løsninger bruger og
kombinere data fra multipel kilder, inklusiv fra individuelle
brugere, mens det tilbyder dets egne data og services på en måde,
som tillader det at blive anvendt og kombineret af andre. Der opnås
en netværkseffekt gennem deltagelse af mange personer. Formålet er
ikke at vise en side for en bruger, men at kunne indgå i en samlet
værdi for brugeren.
Netværkseffekten er et resultat af Metcalfes lov, der siger, at ”værdien af et netværk vokser med kvadratet af størrelsen af netværket.” Dette betyder, at et netværk, der er dobbelt så stort, vil være fire gange så meget værd for dets brugere. F.eks. er en enkelt fax-maskine ikke noget værd, men værdien af fax-maskinen stiger med det samlede antal fax-maskiner på netværket, fordi det samlede antal personer, man kan udveksle dokumenter med, stiger. Dette i modsætning til traditionelle modeller for udbud og efterspørgelse, hvor forøgelse i antallet af en enhed reducerer værdien af denne enhed.
Data giver konkurrencemæssig fordel
Værdien af en Web 2.0 applikation afhænger af, om den giver mulighed for at kombinere de rette data for brugerens skiftende behov. Kapløbet om at eje visse klasser af kernedata er derfor begyndt. Geografiske placeringer, identiteter, kalender over offentlige arrangementer, produktidentifikation er eksempler på disse.
Hvis der er væsentlige omkostninger forbundet med at producere data, kan det give mulighed for at være den eneste leverandør af disse data.
Vinderen kan også blive den virksomhed, der først opnår en kritisk masse via bruger-informationsopsamling og formår at danne en værdifuld service ud fra disse opsamlede data.

Blog indlæg
Web 2.0 checkliste
Web 2.0 og generation Y
Web 2.0, SOA og Long Tail filosofien